Analysing tourist demand is a critical factor in tourism planning processes. Having mechanisms available that allow tourist destinations to analyse their visitors (how many they receive, what they’re like, where they come from, and their reason for visiting) has become essential, so destinations can make decisions to improve or optimise tourist attractions in the short and medium term.
Tourist managers have visitor service points distributed across their area of management: information offices, monuments, visitor centres, tourist guides, etc. From all these points, a series of tourist data is generally collected, which is limited in most cases to the day of the visit, the number of people and the origin. Previously, this data would at best be combined manually or on an Excel spreadsheet to create sporadic reports.
The Tourist Information Segmentation Platform improves the processes used to gather and analyse information, while also providing the main tourism manager with full, centralised control.
It consists of a mobile app which dynamically gathers information from the different customer service points, and features a platform that allows the management of these points and their users. It receives all the information, analyses it, and creates automatic reports based on date range, type of information point, or specific information point.
This technological development can achieve the following objectives:
- Replace paper-based collection of data.
- Increase the amount of data collected.
- Automatically generate tourism reports.
- Automate the management of information based on preconfigured tourism reports.
- Reduce the time spent gathering and processing information.
- Preserve the privacy of information collected about visitors.
- Create an image of modernity for visitors and tourists.
- Data providers
- Consulting services
- Governance
- Technology
Se comercializa como un producto llave en mano, personalizable a las necesidades de información del destino. Sin ningún tipo de coste por licencias o uso, gestión total del número de puntos de captación y de usuarios.
Diputaciones que disponen de la Plataforma de Segmentación Turística en sus municipios
- Diputación de Zamora
- Diputación de Cáceres
- Diputación de Soria
- Diputación de Segovia
Otros destinos turísticos que utilizan la Plataforma de Segmentación Turística
- Vigo
- Calp
27 de April de 2022
10 de March de 2023
COTESA
COTESA – GRUPO TECOPY es una empresa altamente especializada en soluciones para difusión y gestión turística, basadas en aplicación de las TIC y SIG. Sus soluciones tecnológicas están programadas 100% en software libre y dan solución a todas las necesidades de gestión, información, promoción, comercialización y segmentación de los DTIs. Entre sus desarrollos, cuenta con numerosos trabajos basados en soluciones tecnológicas de desarrollo propio, fruto de proyectos de innovación internos relacionados con el diseño y desarrollo de sistemas de información geográfica avanzados.
Estos proyectos aúnan la alta especialización en sig con las nuevas tecnologías de difusión: aplicaciones para dispositivos móviles nativas e híbridas, geolocalización de contenidos, realidad aumentada, plataformas web integradas con redes sociales, herramientas web de administración de contenidos, paneles de control para análisis de información de uso, herramientas de gamificación para el sector turístico y cultural, etc.
Su equipo multidisciplinar está organizado para dotar al proyecto de dos aspectos fundamentales para la buena consecución de los objetivos
- Elevados conocimientos de las tecnologías propuestas para el desarrollo de la plataforma tecnológica.
- Experiencia contrastada en la aplicación de soluciones tic en proyectos de ámbito turístico, patrimonial y cultural.
Las soluciones tecnológicas para turismo desarrolladas por cotesa, están programadas 100% en software libre, y dan solución a todas las necesidades de gestión, información, promoción, comercialización y segmentación de los destinos turísticos.